Kultúra / Sztárvilág / Lugosi Béla - 50 éve hunyt el a "magyar vámpír"

Linkajánló

A nők rajongtak Lugosiért, zsákszámra kapta a szerelmes rajongói leveleket. Nem kétséges, hogy ki is használta népszerűségét, de soha nem beszélt szívesen nőügyeiről. A legnagyobb botrányt Beatrice Weeks-szel - egy gazdag San Francisco-i özveggyel - kötött házassága okozta. A válást egy bizonyos Clara Bow nevű színésznő miatt mondták ki, akiért Lugosi otthagyta újdonsült feleségét a házasságuk harmadik napján. A hírt a nemzetközi sajtó is felkapta, s a színészt veszélyes nőcsábásznak kiáltották ki.

Lugosi főszerepet játszott a Dr. Caligari ihlette Morgue utcai kettős gyilkosságban, rémületes várurat alakít a Fehér zombiban, de emlékezetes félig ember-félig állat szerepe a Dr. Moreau szigetének egyik korai feldolgozásában, amely Elveszett lelkek szigete címen futott. Az Universal ekkor úgy döntött összehozza Lugosit a másik kedvelt horrorszínésszel, Boris Karloff-fal, akit főként Frankenstein megszemélyesítőjeként ismerünk, s bár külön-külön is sok filmet forgattak, nagy szenzációt keltett az a nyolc mozifilm, amelyben együtt szerepeltek. A Fekete macska hasonlóan a Morgue utcai gyilkosságokhoz egy Poe novella alapján készült, s ugyanúgy szakít a történetvezetéssel – szinte csak címében őrzi az eredeti sztorit. Ebben a történetben Lugosi egy magyar pszichiátert alakít, aki tizenöt év orosz hadifogság után felkeresi osztrák bajtársát, hogy bosszút álljon, amiért az elárulta hadosztályukat. A régi erőd helyén azonban egy furcsa, fekete miséknek helyet adó kastély áll, amelynek katakombáiban megtalálja rég nem látott kedvese bebalzsamozott testét. A film érdekessége, hogy egy olyan városban játszódik, amely a film szerint borongós, hideg hely, ahol mindig vihar és éjszaka van. Ez a város Visegrád – s mint tudjuk – az már majdnem Erdély.

Egy másik közös filmjükben, szintén Poe novellára épülő Hollóban Lugosi egy Poe-rajongó plasztikai sebészt alakít, aki őrűlt féltékenységében igyekszik tönkretenni szerelme, egy balerina és annak vőlegénye boldogságát. Ebben segítségére van a Karloff alakította szökött fegyenc, akinek szebb külsőt ígér szolgálataiért, de valójában elcsúfítja, s feltétlen szolgájává teszi a szerencsétlent. Lugosi lubickol a megszállott, Poe-t szavaló tudós szerepében, direkt ripacsos játéka előrevetíti a horrorfilmek klasszikus őrült tudós alakját.

A horror a gazdasági válság mindennapi gondjaitól menekülő emberek kedvelt műfajává vált. A mozivezetők igyekezték meglovagolni a horrordivatot, s új marketingtrükkel álltak elő: a mozikban kettős vetítéseket tartottak Drakula és Frankenstein filmekből.

1939-ben Lugosi szintén együtt szerepel Karloffal a Frankenstein fiában. Lugosi Igort, a néhai báró bitófáról szabadult szolgáját alakítja, aki fondorlatos módon eléri, hogy a szörnyet újra feltámasszák. Karloff szerepe a filmben mellékes, nem találja helyét a mozgalmas kavalkádban, amely az újszerű rendezésnek köszönhető. A film meghatározza a negyvenes évek futószalagon készülő horrorfilmjeinek stílusát.

A Kiderül a végén című filmben a Lugosi Karloffon kívül – egy történetesen szintén magyar származású színésszel - Peter Lorre-ral (Máltai Sólyom, Casablanca) is összehozza a sors. A hármasban rejlő lehetőségek az akkori kritikák szerint sajnos kiaknázatlanul maradnak.

Lugosi csillaga egyre inkább leáldozóban. Főszerepet csak kis stúdiók filmjeiben kap, a nagy stúdiók maximum egy-két mondatos megjelenést biztosítanak neki. Új horrorsztárt találnak Lon Chaney jr. személyében, akinek neve különösen jól cseng a horroriparban, azonban édesapjával ellentétben ő inkább paródiája a horrorfiguráknak, mint életrekeltője. Chaney első filmjében a Farkasemberben Lugosinak ismét csak egy aprócska mellékszerep jut Béla, a jövendőmondó cigány személyében. Lugosi egyre fáradtabb. Büszke, arisztokratikus fölényességét ellenséges sértődöttség váltja fel a filmvásznon is. Megalázóan kis szerepei tovább erősítik benne a mellőzöttség érzését. Kedvetlenül alakítja a Frankenstein találkozik a Farkasemberrel című filmben azt a teremtményt amelyet annak idején felháborodottan dobott vissza egy próbafelvétel után, s amely Boris Karloffot világhírűvé tette, Frankenstein szörnyét. Karloff-fal közös utolsó filmjük, a Hullarabló 1945-ben. Lugosi egy ellenszenves zsarolót alakít, s a kis szerepből kihozza a maximumot.


Előző oldal Előző oldalKövetkező oldal Következő oldal
© halmaz.hu